In het nieuws verschenen artikel

Rotonde-concept Traktaatweg

In het magazine OTAR editie 1 is onderstaand artikel over ons rotonde-concept verschenen. 

Rotondes Traktaatweg verbeteren doorstroming verkeer

De verbreding van de Traktaatweg (N62) moet leiden tot een betere doorstroming van het verkeer én een vlotte verkeersafhandeling. Maar liefst zes rotondes zijn aangelegd op de vier nieuwe ongelijkvloerse kruisingen. De viaducten vervangen de kruispunten met stoplichten, waardoor er geen belemmering meer is voor het verkeer op de weg en de doorstroming verbeterd wordt. De firma Haringman Betonwaren uit Goes heeft als leverancier van het rotonde-concept diverse bestratingsmaterialen voor deze rotondes geleverd.

De werkzaamheden maken deel uit van de verbreding van de Tractaatweg naar twee keer twee rijstroken, waar sinds 2017 aan gewerkt wordt. De N62 is een belangrijke weg tussen de zeehavens en de industriegebieden van Gent, Terneuzen en Vlissingen. De verbreding moet bijdragen aan een betere bereikbaarheid en een veiligere afwikkeling van het toenemende verkeer dat er is sinds de komst van de Westerscheldetunnel en de Sluiskiltunnel.

Rotonde-concept  

Vier ongelijkvloerse kruisingen zijn er aangelegd op plekken waar de Traktaatweg kruist met andere wegen. Viaducten of bruggen zorgen dat het verkeer ongehinderd door kan rijden. Rotondes aan de ongelijkvloerse kruisingen Axelse Sassing (N686) bij Axel, Zwartehoek (N258) aan de Eversdam en de Langeweg en Molenverkorting (N683) bij Westdorpe verbeteren de verkeersdoorstroming.

De firma Haringman Betonwaren heeft een totaaloplossing geleverd voor de in totaal zes rotondes. Producten zoals stootblokken, RWS-banden, grasbetontegels, betonbanden en het rode Hydroblock® dragen bij aan de verkeersveiligheid op de rotondes. Door het verkeerd aansnijden van bochten door het wegverkeer ontstaan er diepe kuilen in de berm. Met het plaatsen van grasbetontegels bij de op- en afritten van de rotonde is een natuurlijke, veilige wegverbreding gecreëerd waardoor deze kuilen niet meer kunnen ontstaan. Grasbetontegels, banden, stootblokken en o,a. biggenruggen zijn ook leverbaar met reflecterende steenslag (Luxovit), deze oplossing vergroot op duurzame wijze de verkeerveiligheid. 

Dagelijks maakt zwaar verkeer gebruik van deze rotondes, de middeneilanden van de rotondes zijn daarom voorzien van het Hydroblock®. Door de vorm en sterkte van het Hydroblock® veroorzaakt zwaar verkeer, tot en met verkeersklasse 60, geen schade aan het verhoogde plateau. Er ontstaat een verhoogd overrijdbaar gedeelte, wat leidt tot een lagere gemiddelde snelheid. Deze oplossing is reeds succesvol toegepast op diverse Zeeuwse rotondes, waaronder “uitbreiding Sloeweg met aansluiting op Westerscheldetunnel”, “Yerseke aansluiting met A58 afslag Kruiningen”, diverse rotondes in de Gemeente Goes en de “N61 Zeeuws Vlaanderen”. De blokken op de middeneilanden zijn met aardvochtig beton ingewassen voor een onkruidvrij resultaat.

Wat betreft de planning is de realisatie van deze rotondes perfect verlopen. Dankzij haar ruime ervaring met eventueel machinaal plaatsen vanaf de vrachtwagen verliep de plaatsing van de Hydroblock® snel en vakkundig machinaal. Het resultaat was een direct overrijdbare rotonde.

Als regionale ondernemer is Haringman Betonwaren trots dat ze haar steentje bij heeft mogen dragen aan dit mooie project.